Dne 11. ledna 1921 se objevila v našem tisku radostná zpráva: „Svatý otec jmenoval kapitulního vikáře dr. Antonína Cyrila Stojana arcibiskupem olomouckým.“
Na tuto zprávu čekala celá arcidiecéze. Nově jmenovaný arcibiskup se měl vrátit, po audienci na nunciatuře, půl hodiny před půlnocí 11. ledna do Olomouce.
Nejbližší přátelé rychle připravovali srdečné uvítání. Ale nastaly komplikace. Bylo skoro už půl dvanácté, rychlík z Prahy už dávno přijel, ale pan arcibiskup, s dvoučlennou delegací vyslanou na nádraží, dosud nepřijížděl. Už se pomalu blížila půlnoc. Čekající přátelé se vzdávali naděje. Tramvaj projela pod rezidencí a zastavila. Bylo v ní jen několik osob. Vystoupily z ní tři, z nichž jedna byla zavalitá, dost vysoká, v typickém klobouku a s vlňákem pod paží. Byl to pan arcibiskup. Jakmile se ocitl v rezidenci, přátelé mu z plna srdce blahopřáli hlasitým zvoláním: „Ať žije pan arcibiskup!“
Ze všech stran přicházely blahopřání a deputace.
Ministerský předseda dr. Jan Černý poslal telegram: „Pozdravuji co nejsrdečněji prvního lidového arcibiskupa Moravy, jehož tolik srdcí upřímně vítá, a přeji mnoho zdraví a síly k novým úkolům.“
V pondělí 23. ledna překvapil dr. Stojan svůj milovaný Velehrad. Přišel pěšky polní cestou z nádraží ve Starém Městě ve strašném blátě na Velehrad, aby tu poprvé jako Metodějův nástupce poděkoval Bohu za velkou milost, které se mu dostalo jmenováním za biskupa.
Slavnost biskupského svěcení
Papežské buly, datované ze dne 10. března 1921, došly do Olomouce na svátek sv. Josefa 19. března.
Po doručení bul spěchal dr. Stojan na Svatý Hostýn; vystoupal tam pěšky jako pokorný poutník a prosebník. Dlouho se modlil před oltářem, pak sloužil mši svatou, a to na úmysl: „Za šťastné arcibiskupování“, jak si sám zapsal.
Slavnost svěcení a nastolení arcibiskupa dr. Stojana 3. dubna 1921 byla velikým svátkem Moravy. Této mimořádné slavnosti se zúčastnilo přes 100 000 lidí – nejen z Olomouce a všech krajů republiky, ale i z Polska, Jugoslávie, Holandska a z dalších zemí.
Olomouc tonula v květech, věncích, praporech a slavobránách. V neděli ráno přijelo ještě 14 zvláštních vlaků s účastníky slavnosti. do osmé hodiny byly zcela zaplněny všechny ulice i náměstí kolem arcibiskupské rezidence a katedrály.
Po vysvěcení na konci mše svaté udělil nový arcibiskup první arcipastýřské požehnání nejen v katedrále, ale i tisícům věřících na Dómském náměstí.
Mezi oficiálními hosty však nepobyl dlouho a odešel pozdravit i ostatní. Nejprve navštívil městský chudobinec, kde hostil 622 dětí. u sester v Mariánské ulici dal připravit pohoštění pro 3 000 dětí a na darech rozdal při této příležitosti 25 000 korun chudým; potom šel navštívit kněze shromážděné v semináři. v jeho části, v tzv. Salesiánu, pozdravil Katolickou omladinu a katolické rolnické spolky. Potom v rychlém tempu navštívil, spolu s nunciem, všechny akademie pořádané v Městském divadle, v Národním domě, v Katolickém domě a na Střelnici. na druhý den byli v rezidenci pohoštěni zřízenci a úředníci drah, pošt, řidiči tramvají, příslušníci městské policie, kteří o slavnosti byli zaměstnáni.
Dne 11. ledna 1921 se objevila v našem tisku radostná zpráva: „Svatý otec jmenoval kapitulního vikáře dr. Antonína Cyrila Stojana arcibiskupem olomouckým.“
Na tuto zprávu čekala celá arcidiecéze. Nově jmenovaný arcibiskup se měl vrátit, po audienci na nunciatuře, půl hodiny před půlnocí 11. ledna do Olomouce.
Nejbližší přátelé rychle připravovali srdečné uvítání. Ale nastaly komplikace. Bylo skoro už půl dvanácté, rychlík z Prahy už dávno přijel, ale pan arcibiskup, s dvoučlennou delegací vyslanou na nádraží, dosud nepřijížděl. Už se pomalu blížila půlnoc. Čekající přátelé se vzdávali naděje. Tramvaj projela pod rezidencí a zastavila. Bylo v ní jen několik osob. Vystoupily z ní tři, z nichž jedna byla zavalitá, dost vysoká, v typickém klobouku a s vlňákem pod paží. Byl to pan arcibiskup. Jakmile se ocitl v rezidenci, přátelé mu z plna srdce blahopřáli hlasitým zvoláním: „Ať žije pan arcibiskup!“
Ze všech stran přicházely blahopřání a deputace.
Ministerský předseda dr. Jan Černý poslal telegram: „Pozdravuji co nejsrdečněji prvního lidového arcibiskupa Moravy, jehož tolik srdcí upřímně vítá, a přeji mnoho zdraví a síly k novým úkolům.“
V pondělí 23. ledna překvapil dr. Stojan svůj milovaný Velehrad. Přišel pěšky polní cestou z nádraží ve Starém Městě ve strašném blátě na Velehrad, aby tu poprvé jako Metodějův nástupce poděkoval Bohu za velkou milost, které se mu dostalo jmenováním za biskupa.
Papežské buly, datované ze dne 10. března 1921, došly do Olomouce na svátek sv. Josefa 19. března.
Po doručení bul spěchal dr. Stojan na Svatý Hostýn; vystoupal tam pěšky jako pokorný poutník a prosebník. Dlouho se modlil před oltářem, pak sloužil mši svatou, a to na úmysl: „Za šťastné arcibiskupování“, jak si sám zapsal.
Slavnost svěcení a nastolení arcibiskupa dr. Stojana 3. dubna 1921 byla velikým svátkem Moravy. Této mimořádné slavnosti se zúčastnilo přes 100 000 lidí – nejen z Olomouce a všech krajů republiky, ale i z Polska, Jugoslávie, Holandska a z dalších zemí.
Olomouc tonula v květech, věncích, praporech a slavobránách. v neděli ráno přijelo ještě 14 zvláštních vlaků s účastníky slavnosti. do osmé hodiny byly zcela zaplněny všechny ulice i náměstí kolem arcibiskupské rezidence a katedrály.
Po vysvěcení na konci mše svaté udělil nový arcibiskup první arcipastýřské požehnání nejen v katedrále, ale i tisícům věřících na Dómském náměstí.
Mezi oficiálními hosty však nepobyl dlouho a odešel pozdravit i ostatní. Nejprve navštívil městský chudobinec, kde hostil 622 dětí. u sester v Mariánské ulici dal připravit pohoštění pro 3 000 dětí a na darech rozdal při této příležitosti 25 000 korun chudým; potom šel navštívit kněze shromážděné v semináři. V jeho části, v tzv. Salesiánu, pozdravil Katolickou omladinu a katolické rolnické spolky. Potom v rychlém tempu navštívil, spolu s nunciem, všechny akademie pořádané v Městském divadle, v Národním domě, v Katolickém domě a na Střelnici. na druhý den byli v rezidenci pohoštěni zřízenci a úředníci drah, pošt, řidiči tramvají, příslušníci městské policie, kteří o slavnosti byli zaměstnáni.
Diář
Již týden po biskupském svěcení se účastnil v Brně valné hromady Katolických zemědělců, kde byl přivítán s velkými poctami. z Brna pak odjel nočním vlakem do Prahy. Druhého dne ráno navštívil ministra školství prof. dr. Šustu, na pražském arcibiskupství papežského nuncia Msgre Micaru a poté arcibiskupa dr. Kordače. Pak odjel k ministerskému předsedovi dr. Janu Černému. Cestou se zastavil v katedrále sv. Víta, kde se pomodlil a navštívil kapli sv. Václava. Pak rychle odjel k ministru spravedlnosti, ministru vojenství a ministru železnic (ochotně zajistil zvláštní vlaky při svěcení v Olomouci). a spěchal na nádraží, aby se rychlíkem dostal do Olomouce.
Další jeho apoštolská cesta vedla arcibiskupa Stojana dne 21. dubna 1921 na Opavsko, Hlučínsko a do Kroměříže, kde udělil více než 6 000 věřících svátost biřmování. Vzápětí posvětil v blízkých Zlobicích pomník padlým vojákům 1. světové války.
Třetí týden již arcibiskup Stojan putoval na Svatý Hostýn, kde se konala první jarní pouť. Byla to první pouť, kterou konal jako arcibiskup. Jak bylo jeho zvykem, šel první do zpovědnice. Pak u hlavního oltáře, před milostnou sochou korunované Ochránkyně Moravy sloužil nový arcibiskup pontifikální mši svatou.
Poprvé jako arcibiskup v senátě
„Arcibiskup Stojan!“, neslo se celým domem, kde zasedal senát Národního shromáždění. Všechny oči – od vrátného až po předsedu senátu – se upřely na nového arcibiskupa-senátora. Ten však přišel jako obvykle: oblečen prostě, kromě nového kabátu se na něm nic nezměnilo. Přišel vesele, na všech stranách vítán; jeho kufřík plný dárků – téměř každému se nějaké drobnosti dostalo. Zklamaní byli tedy jenom ti, kdo mysleli, že uvidí senátora Stojana ozdobeného odznaky své důstojnosti. Svým skromným vystoupením se ještě více zapsal do srdcí všech.
Arcibiskup-senátor zůstal bývalým „Stojanem“. Opět byl vidět zavalený ohromnou hromadou korespondence, zase jej po zasedání obklopovaly stovky a stovky žadatelů. Byla to jistě nevšední odvaha vzít na sebe břímě arcidiecéze a ponechat si dosavadní břemena. i tuto brázdu táhl arcibiskup jako součást svého pastýřského úřadu. Tak to vysvětloval a obhajoval ve Vatikánu, kde jistě naléhali, aby senátorství složil. Aby ušetřil čas, jezdil do Prahy v noci a nočním rychlíkem se vracel do Olomouce, takže ráno už byl zase u svého arcibiskupského kormidla.
T. G. Masaryk
Večer 18. září 1921 přijel prezident Československa Tomáš Garrigue Masaryk do arcibiskupské rezidence, kde přenocoval. na nádvoří rezidence koncertovala vojenská hudba a zpíval pěvecký sbor Žerotín. Arcibiskup Antonín Cyril Stojan pronesl srdečný přípitek, který prezident srdečně opětoval.
Unionistické porady
Poválečné unionistické porady za předsednictví arcibiskupa Stojana z r. 1921 a 1922 navazovaly na předválečné kongresy. Porady zahájil úvodní promluvou na Velehradě ve Slovanské dvoraně arcibiskup dr. Stojan.
Po zmíněných unijních poradách v roce 1921, na kterých šlo především o získání informací o stavu církve u jednotlivých slovanských národů a jejich větví, konaly se v roce 1922 ve dnech 6. až 9. srpna další unijní porady.
Velehradský exerciční a poutní dům Stojanov
Dlouholetý plán dr. Stojana učinit z Velehradu duchovní ohnisko víry a náboženské obrody vykrystalizoval v úsilí vybudovat na Velehradě ústřední exerciční a poutní dům.
„Zde je kolébka našeho křesťanství. Zde dlužno pokleknout a díky vzdáti Bohu milosrdnému za dar víry. Zde dlužno prositi za utvrzení ve víře. Místo třikráte svaté požehnáno a posvěceno prací a potem sv. Cyrila a Metoděje. Sem pospíchali předkové čerpat milost, útěchu, sílu a statečnost. Zde i my pospíchejme v radosti a žalu. Jako druhdy zde obnoven návrat a proveden i vykonán převrat a obrat obratů nejvzácnější – obrácení na víru Kristovu, tak i my obrodu duchovního zde vyhledávejme. Proto postaven i tento dům, aby obroda duchovní při duchovních cvičeních se prováděla. Dům tento má poskytovati duchovní samotu a v ní účastníci mají docházeti duchovní obnovy a duchovní obrody. Poněvadž bude dům tento i poutnickým, má poutníkům umožňovati, aby dobře pouť vykonávati mohli. z Velehradu vyšlo světlo ke slovanským národům, ať vychází i budoucně světlo víry pravé ke Slovanům. Ať odtud se myšlenka sblížení se ve víře čili unie všech slovanských národů šíří. Kéž dům tento je semeništěm těchto záměrů a podniků.“
mnohem většími obtížemi se potkalo budování poutního (a exercičního) domu na Svatém Hostýně. v jednatelské knize Matice svatohostýnské je zaznamenáno, že 30. ledna 1922 arcibiskup Stojan prohlásil: „Pokud mi milostivý Bůh popřává života a zdraví, rád bych splnil své sliby při nastolení učiněné, a proto již letos chci něco pro Svatý Hostýn učiniti.“ a počátek plánovaného poutního domu je již učiněn: arcibiskup zaplatil 30 000 korun za cihly a první cihlu sám na Svatý Hostýn vynesl. Jeho příklad povzbudil poutníky, takže bylo tímto způsobem ušetřeno asi 50 000 korun. Poutní dům však byl zčásti vystavěn až v r. 1928.
Děkovná pouť československý katolíků do Říma
Arcibiskup Stojan uspořádal pouť československých katolíků do Říma ve dnech 30. září až 11. října 1921.
Pouti se účastnili také biskupové z diecézí košické, nitranské, královéhradecké, spišské, banskobystrické a českobudějovické. Vůdcem pouti byl arcibiskup Stojan.
Dne 5. října byl arcibiskup Stojan pozván po 11. hodině ke Svatému otci k audienci. Společná audience všech poutníků se konala v sobotu 8. října. Když Svatý otec Benedikt XV. vstoupil do sálu a vystoupil na trůn, tu na Stojanův pokyn jej poutníci uvítali voláním „slávy“ a začali zpívat papežskou hymnu. Svatý otec byl velmi dojat. Pak se ujal slova arcibiskup Stojan, který ve své řeči zdůraznil oddanost a pevnost ve víře československých katolíků. Ve své odpovědi papež vyjádřil radost nad věrností československého lidu cyrilometodějské víře a udělil všem apoštolské požehnání.
Slovensko
Přátelství dr. Stojana se slovenským lidem rozkvetlo na Velehradě.
Zásluhou ministra dr. Mořice Hrubana se podařilo dostat dr. Stojana na několik dní na léčení do Piešťan. Jeho „inkognito“ nemělo však dlouhého trvání. Když totiž zašel do kostela, aby sloužil mši sv., přijal jeho vizitku tamější kostelník, který tuto vizitku s prosbou o dovolení celebrovat zanesl do zpovědnice, neboť pan farář byl na pouti. „Ať celebruje,“ řekl kaplan, aniž pohlédl na vizitku. Když po chvíli se na ni podíval, ztrnul a vyběhl ze zpovědnice. „Čo ste to urobili?“ volal na kostelníka. „A čo?“ ptá se kostelník. „Kde je pán arcibiskup?“ – „Aký pán arcibiskup?“ – „No, čo vám dali vizitku.“ – „A to bol arcibiskup?“ – „Hej, olomúcký arcibiskup dr. Stojan!“, křičí kaplan. Kostelník zalomil rukama. „No, to je pekná vec, už je u oltára.“ po mši svaté nastalo omlouvání, vysvětlování, odprošování. Pan arcibiskup byl z toho plný radosti. Mezi prostými věřícími zůstal však ještě několik dní „inkognito“. Lidé z vesnice Banky (za Váhem), když viděli přívětivého „velebného pána“ chodit přes most do lázní, přišli za ním s prosbou, aby měl u nich mši sv. a kázání. Dr. Stojan souhlasil, a tak dělal kaplana v Bance. a v kázání je vybízel, aby svůj sešlý kostel opravili.
Snadno se nechali k tomu přemluvit. Když pak se dověděli, že jejich kazatel je olomoucký arcibiskup Stojan, prosili jej, aby jim přišel opravený kostel posvětit. Arcibiskup Stojan jim to slíbil a také svému slovu dostál.
Na několika místech (např. v Rači, v Jablonném u Bratislavy aj.) uděloval dr. Stojan také svátost biřmování.
Životní program
Arcibiskupský sekretář dr. Stanislav Zela, pozdější olomoucký biskup, zanechal nám Stojanův biskupský program: „pokoj a láska“ a program jeho misijního úsilí: „pomáhat na všech stranách, být všem vším“. Byl pozván udílet svátost biřmování i do československých částí tehdejší vratislavské diecéze na Těšínsku, do nitranské diecéze i do československých částí ostřihomské arcidiecéze. Proto v prvním roce své biskupské funkce udělil svátost 49 257 biřmovancům národnosti české, německé, polské a maďarské.
Sám záhy pocítil následky náročného programu. Když se vracel v jedné říjnové noci r. 1921 po několikadenním udílení svátosti biřmování ze Slovenska do Olomouce, klesl znaven v kupé rychlíku jako kus dřeva, a když se poněkud probral, pravil: „Vždycky jsem slýchal, že biřmování je hrobem pro biskupa; dnes už tomu věřím.“
Dne 17. a 18. října 1922 biřmoval arcibiskup Stojan v Pozlovicích, kde také světil kostel. Protože kostel stojí na návrší a pan arcibiskup měl silně oteklé nohy, musel být do kostela dovezen. Biřmování se konalo v sobotu od 15 hodin. v neděli pak světil kostel. Pan arcibiskup nemohl, kvůli dušnosti, občas vyslovit ani modlitby.
Do Staré Bělé 21. až 23. října 1922 přijel arcibiskup udělovat biřmování, i když byl těžce nemocen. Měl silně oteklé nohy, na které mu v noci před biřmováním dávali ručníky namočené v lihu. Ráno se podařilo navléci na ně ponožky. Nemocný celou noc nespal a ráno šel do zpovědnice zpovídat. o deváté hodině jej vedli do kostela, kde měl biřmovat. Ale uprostřed kostela omdlel. Přenesli jej do sakristie a zavolali lékaře. Farář Josef Stříž mezitím vystoupil na kazatelnu a kázal, aby tím celou věc „zamaskoval“. Ale pan arcibiskup, sotva se vzpamatoval, vyšel ze sakristie a dal faráři znamení, aby kázání skončil. Pak šel k oltáři, měl zpívanou mši svatou, kázal a poté udílel svátost biřmování.
Následující den měl mít arcibiskup pontifikální mši svatou ve Výškovicích. Ale v noci se mu přitížilo. Dal si proto zavolat faráře, který jej přemluvil, aby se plánovaná mše svatá konala „coram“, tj. aby mši svatou sloužil sekretář Stanislav Zela za přítomnosti arcibiskupa. Tentokrát rád souhlasil.
Potom jej na jeho přání zavedli k řece Odře, kde chtěl na vlastní oči uvidět škody, které rozvodněná řeka natropila, když odnesla celé pozemky a zpustošila okolí.
Vězeň arcibiskupské rezidence
Od zdravotní indispozice ve Staré Bělé se stal pan arcibiskup Stojan vězněm arcibiskupské rezidence.
Každý pátek svolává do rezidence generálního vikáře dr. Leopolda Prečana, kněze a další spolupracovníky, aby s nimi projednal důležité otázky.
Jeho slabost se občas znatelně zhoršuje do té míry, že musí ulehnout. Proto si dá přistavit psací stůl a pak v posteli vyřizuje církevní i soukromé záležitosti, popř. přijímá návštěvy kněží, pracovníků i prosebníků.
Dne 8. ledna 1923 uděluje biskupské svěcení novému biskupovi dr. Josefu Schinzelovi. Odpoledne se účastní akademie v semináři, uspořádané na počest nového světícího biskupa. Bohužel tyto mimořádné akce velmi zhoršují jeho zdravotní stav.
Na Hromnice 2. února 1923 posvětí v katedrále svíce (hromničky), ale pontifikální mši svatou už sloužit nezvládl. Sotva tušil, že posvěcené hromničky budou koncem září téhož roku svítit u jeho vlastní rakve.
Večer napsal svůj testament: „Ve jménu Nejsvětější Trojice Boží, Boha Otce, Boha Syna i Boha Ducha svatého, Pána Boha, Tvůrce svého prosím o smilování a milosrdenství. Jemu poroučím duši svou. Své arcidiecézany a známé prosím, aby na mne pamatovali na modlitbách svých. Zároveň je prosím, aby mně odpustili, jestli jsem je urazil aneb jim jakýmkoliv způsobem pohoršení dal.
Prosím, aby na posvátném Velehradě, na posvátném Hostýně, na Staré Vodě, na Cvilíně u Krnova a v kostelích, které budovati aneb při nich duchovní správu zřizovati jsem pomáhal, po mé smrti se mně vyzváněly zvony, by takto věřící se upozornili a mně zbožnou vzpomínku věnovali. Spolužáky kněze prosím o mši svatou podle úmluvy o posledním obědě při odchodu ze semináře.
Dejž, ó Bože, by vše požehnáno bylo!
Dr. Antonín Cyril Stojan, arcibiskup olomoucký.“
Dne 15. února 1923 uděluje arcibiskup Stojan na Dómě popelec a slouží mši svatou. po skončení obřadu zpozoruje, že přisluhující si nepovšimli čiperného hocha, který si pozdě přišel pro popelec. Arcibiskup, ač sláb a vyčerpán, přeruší umývání rukou, znovu usedá na křeslo a s otcovským úsměvem kyne chlapci se slovy: „Pojď, synku, i ty musíš jednou umříti.“ a hlas se mu přitom nějak zadrhuje dojetím.
Na Květnou neděli světí arcibiskup na Dómě ratolesti, ale následující obřady Svatého týdne už konat nemůže.
Koncem dubna 1923 se vydává nemocný arcibiskup přes všecky obtíže do Prahy, kde se při té příležitosti nechá vyšetřit profesorem MUDr. Syllabou. po návratu z Prahy se stav nemocného zlepšuje.
Poslední dny života
V pátek 11. května 1923 o půl šesté byl arcibiskup postižen náhlou cévní mozkovou příhodou. Když přivolaný dr. Wisnar uděloval nemocnému svaté pomazání, ten šeptal: „Žiju, vivo.“ Ihned nato upadl do hlubokého bezvědomí, ze kterého se pak probouzel. Ochrnutí levé části těla se projevovalo všemi krutými následky. Své bolesti snášel s příkladnou trpělivostí.
Mrtvice postihla arcibiskupa pětkrát. Lékař dr. Jan Glos a ředitel olomoucké nemocnice doc. František Votruba věnovali nemocnému velkou péči. Odolný organismus nemocného vzdoroval smrtelnému onemocnění velmi dlouho. Jeho mysl putovala na Svatý Hostýn a na Velehrad. Obraz Matky Boží Svatohostýnské měl stále před očima. Několikrát žádal, aby mu podali obraz ze zdi. Klepal na něj a vroucně opakoval: „Pomoz, pomoz, Matičko Boží, ještě nebylo slýcháno, abys koho opustila, pomoz i mně…“ Prohlásil – ukazuje na svou ochrnutou ruku: „Až budu zdráv, pojedu na Svatý Hostýn, tam mrtvou ruku přiváži ke kříži a budu žehnat celou Moravu ...“
Od 13. září bylo zřejmé, že nemocný velmi slábne. Ve středu 21. září konstatovali lékaři zápal plic. Sám žádal znovu o udělení svátosti posledního pomazání.
Od 23. září už nepromluvil, jen někdy otevřel hasnoucí oči. Velice trpěl, ale trpělivě s oddaností do vůle Boží.
V sobotu 29. září ve 13 hodin a 7 minut arcibiskup dr. Antonín Cyril Stojan tiše dokonal svoji pozemskou pouť.
Rozloučení
Olomoucká metropolitní kapitula rozhodla, že zádušní obřady za zesnulého arcibiskupa budou v olomoucké katedrále v úterý 2. října 1923 v 9 hodin. Poté bude převezen k uložení na Velehrad, kde budou obřady ve středu 3. října.
Tělo zesnulého metropolity bylo v pondělí vystaveno v arcibiskupské rezidenci. Velké zástupy lidu přišly se s milovaným arcipastýřem naposledy rozloučit. Mezi četnými věnci budil pozornost věnec se stuhami od prezidenta republiky. Protože věnců bylo velké množství, byly vystaveny v květinářských obchodech v Olomouci.
V úterý 2. října církevní obřady začaly před 9. hodinou. Pohřební promluvu měl strahovský opat dr. Metod Zavoral, který nastínil posluchačům obdivuhodnou velikost Stojanovy apoštolské duše. Své kázání zakončil: „Sbohem, tatíčku náš! Spi sladce v té zemi velehradské, kterou jsi tolik miloval. V duchu křesťanské víry a naděje však volám: Až vloží Bůh na tvoji hlavu korunu slávy, kterou připravil těm, kteří ho milují, se sv. Cyrilem a Metodějem, se sv. Václavem a všemi milými svatými patrony našimi pros a oroduj za nás, pros a přimlouvej se za celé Slovanstvo, aby Bůh zahynouti nedal nám ni budoucím.“
Rakev byla vynesena z katedrály, vložena do pohřebního vozu, taženého třemi páry koní, a dopravena na nádraží, kde ji železničáři a úředníci přenesli do vozu dělnického vlaku. na nádraží ve Starém Městě ji očekávalo obrovské množství slováckého lidu, aby ji doprovodilo na poslední cestě na Velehrad. Když se na nebi objevily první hvězdy, dorazil pohřební vůz na posvátný Velehrad. Ten, který jako kaplan, farář, probošt i jako arcibiskup chodíval na posvátné místo pěšky, v tento den poprvé a naposled se nechal dovézt do velehradského chrámu.
Ráno 3. října 1923 se velké množství slováckého lidu sešlo na Velehradě na pohřeb svého „tatíčka“. Už od časných ranních hodin přicházely nové a nové zástupy, které se přišly naposledy rozloučit se svým arcipastýřem.
Projevy soustrasti a slova tisku
Již v den úmrtí a brzy poté docházely olomoucké metropolitní kapitule soustrastné projevy. Hned v neděli 30. září telegrafoval kapitulnímu proboštovi nuncius Fr. Marmaggi: „Tobě a celé kapitule vyslovuji co nejsrdečnější soustrast nad velikým zármutkem arcidiecéze olomoucké. Spojuji se s Vámi v modlitbách za věčnou slávu velkodušného, dobrého a apoštolského pastýře.“ Týž nuncius dne 30. prosince 1923 u příležitosti konsekrace a intronizace nového arcibiskupa dr. Leopolda Prečana se o dr. Stojanovi vyjadřuje ještě výstižněji: „Je to posvátný odkaz muže svatého, Tvého předchůdce Antonína Cyrila Stojana. Tento velkolepý duch, který bere nebeskou odměnu a nesmrtelnou korunu za své pozemské, široce založené práce, nechť provází jako nerozlučný druh Tebe a všechny vás.“
V neděli 30. září telegrafoval olomoucké metropolitní kapitule pražský arcibiskup dr. Fr. Kordač: „Srdečnou soustrast kapitule i kléru, zbožnou památku zemřelému arcibiskupovi.“
V pondělí 1. října došel telegram od prezidenta republiky: „Metropolitní kapitule v Olomouci. Vyslovuji vám, pánové, při odchodu pana arcibiskupa vřelou sympatii. Poznal jsem záhy jeho upřímnou lidumilnost, zejména také v době společného poslancování. Vážil jsem si vždy, že si ve své vysoké funkci zachoval svou lidovou bodrost a srdečnou laskavost k moravskému lidu. T. G. Masaryk.“
Téhož dne došly soustrastné telegramy od předsedy vlády, ministrů, prezidentů zemských vlád, od státních i vojenských úřadů, od korporací i od soukromých osob.
Z veliké řady nekrologů v tisku
Smutečním řečníkem nad Stojanovou rakví v olomoucké katedrále byl strahovský opat Metod Zavoral, který řekl: „Marně se mučíme hořkou otázkou: Proč, milý Bože, proč tak brzy a proč právě nyní, kdy je nám Stojanů tolik zapotřebí? ...
Hostýn, Velehrad ... na jakou výši toužil vyzvednout to sídlo sv. Metoděje a co všechno po dlouhou řadu let přinášel v oběť, aby v díle Metodějově pokračoval, a pokud po lidsku bude možno, je i dovršil! na Velehradě plány jeho šly nepoměrně dále než na Sv. Hostýně. Tam neměl už na mysli pouze český národ přivésti Bohu blíž, k náboženské opravdovosti a povznést k vyšší úrovní mravní, – tam v duchu Metodějově zahlížel se na všechny ostatní národy slovanské a chtěl všechno nasadit a všeho se odvážit, aby je sblížil a spojil v téže Boží pravdě, v téže Boží lásce ...“
„Lidové noviny“: „Pán Bůh vám to odplatí, říkával s parlamentní tribuny, když se odhlasoval zákon, na němž mu záleželo, a nikomu to neznělo směšně, protože se vědělo, že také on dělá všechno za Boží odplatu a že na lidech nic nechce za to, co pro ně koná ... Jeho finanční stav byl vždycky krutý, ať byly jeho příjmy jakékoliv, a vypomohli-li mu přátelé, byla to pomoc jen na chvilku, protože rozdal vždy víc, než měl ... do značné míry byl tento arcibiskup hanáckým příkladem francouzského biskupa Myriela z Hugových »Bídníků«, bez francouzské uhlazenosti a duchaplnosti ovšem, ale zato s bodrostí a otevřeností moravského sedláka. Za jeho rakví půjde úcta celého národa. Je to zjev nezvyklý u nás ... Stojan byl jiný biskup, než na jaké jsme si zvykli za rakouských dob, a každý český člověk, ať jakéhokoliv světového názoru, může říci: byl to náš biskup. Nezískal si této obecné úcty mimořádným nadáním ani mimořádným dílem, získal si jí bohatstvím svého srdce.“
„Národní listy“: „Zesnulý byl všeobecně znám jako člověk nanejvýš ušlechtilý a jemný, srdce zlatého, předobrého. Byl to pravý kněz, pravý křesťan. Proto také neměl nepřátel, proto byl na všech stranách ctěn a vážen. Činnost svou přenesl výhradně na pole lidumilnosti, na němž získal si zásluh obrovských. v něm odchází arcibiskup – lidumil, člověk hluboké víry a skutečných křesťanských ctností.“
„České slovo“ 30. 9. 1923: „Základní rysy krásné povahy Stojanovy byly snášenlivost a lidumilnost vyvinutá až do krajnosti. Celý svůj plodný život a veškeren vliv svého vysokého postavení věnoval skutkům pravé křesťanské lásky a dobrodiní, pokud mu ovšem nebránila kuratela jeho mocného okolí ... Jistě neměl tento kněz osobních nepřátel ani v kruzích politických i kulturních odpůrců a už tento fakt sám v sobě dokazuje vzácnost jeho charakteru.“
„Národní politika“: „O dr. Cyrilu Stojanovi právem se může tvrdit, že to byla osobnost přímo evangelické prostoty a vzácné čistoty ducha, opravdový apoštol dobra, muž, který opravdu nežil sobě, nýbrž jiným. Jeho nesmírná obětavost byla vskutku bezmezná. Mnohdy poslední rozdal a sám nuzoval, aby jiný netrpěl; milovať svého bližního více než sám sebe.“
„Venkov“ 30. 9. 1923: „Kdo znal kaplana a faráře Stojana, znal také arcibiskupa Stojana ... Zůstal prostým duchovním pastýřem věřících na každém místě ... Po té stránce neměl předchůdců a nebude mít hned následovníka.“
„Pozor“ 7. 10. 1923, Fandrlík: „Zemřel kněz. Opravdu kněz. Zemřel křesťan. Tak vzácný zjev v době mravního rozvratu ... Zemřel zářný příklad kněžského života a účinné lásky k bližnímu... Český národ na Moravě zachová Stojanovi čestnou památku. Byl z jeho nejlepších synů a tisíce je těch, kteří jsou mu osobně vděční. Budeme ho dlouho, dlouho vzpomínat. On by byl mohl církvi katolické získati novou lásku.“
„Slovák“ 2. 10. 1923: „Možeme ho pomenovať katolickým betlemským králom Moravy, ktorého život viedla betlehemská hviezda novonarodnej Cyrillo-metodejskej idee nádejného národného vykúpenia ... Zástavu katolicizmu niesol silnou mužskou rukou.“
„Information“ 4. 10. 1923: „Mit Msgre Stojan ist einer der besten, edelsten und aufopferndsten Männer aus dem Leben in ein besseres Jenseits abgerufen worden ... Unzählige Fürbitter wird der in Gott ruhende Kirchenfürst im Himmel haben.“ Information.“ („S Msgre Stojanem byl ze života do lepšího posmrtného života povolán nejlepší, nejušlechtilejší a nejobětavější muž. Církevní kníže, který odpočívá v Bohu, bude mít v nebi nespočet přímluvců.“)